En bokhandlares dröm…

knappats, men jag gör mitt bästa.

I förrgår ringde en bokhandlare (ej ägaren) och sa att min bok var slutsåld och eftersom jag hade vägarna förbi igår så körde jag och lämna lite böcker. Då sitter ägaren till bokaffären där och utan att jag visste om det så lämnade jag böckerna till honom och skulle gå igen efter att ha sagt att jag bara skulle lämna in dessa.

– Stopp! Stopp! Stopp, säger han och börjar bläddra i min bok.

-Jag skulle bara lämna in dessa som ni ringde om igår. Ni hade en kundbeställning till på tisdag så jag tänkte att det var bråttom.

-Ja men, vad är det här för bok? Den har vi inte haft innan? Är det din egen? frågar han och bläddrar vidare.

-Ehhh! Ja. Men ni har haft den redan. De har sålt slut, påpekade jag och försökte gå.

– Vänta nu, säger han igen.

Nu börjar jag fundera över vad han egentligen vill. Har han ingen koll på sin affär? tänker jag och börjar oroa mig för att han inte ska ha böckerna i alla fall.

-Du! Har du sett denna innan? frågar han en expedit som blivit ledig.

-Jadå, den har vi sålt slut på. Det går jättebra för henne och det är väl kul? säger hon leende framsida.jpgmot mig innan hon vänder sig och tittar på sin smått förvirrade chef.

-Den har inte jag sett – i och för sig plockar jag inte upp böcker nu för tiden – men var har den varit och vad är det? frågar han expediten upphetsat och glatt?

Då fattade jag – han är förmodligen en stor nallebjörn – men inger ett bullrigt yttre vilket gjorde att man hajade till. Jag smålog och sa till honom att jag tyckte han skulle läsa den så han kunde rekommendera den till sina kunder och så gick jag småleende därifrån. Glatt överraskad över att han ”bara” var bullrig och inte negativ – även om det lät så.

12 reaktioner till “En bokhandlares dröm…

  1. Åh, jag blir så glad för din skull, måste få tag på boken och läsa den. Sitter just nu fast själv i mitt skrivande, mest på grund av värken och tiden, som därmed inte riktigt vill räcka till. Känner stor respekt för dig och alla andra som skriver, för det är verkligen ett jättejobb!
    En del måste få vara bullriga, speciellt när de känner sig vilsekomna och inte vet vad saker och ting handlar om 😀
    Kram på dig!

    Gilla

  2. Göran hade funnit den på stadsbiblioteket – den finns lite överallt den där boken. Mest är det för beställning men den finns. Bokus har den också. Men du vad är det för värk du har? Vilken tid? Finns det tid – vad är det? 😉

    Gilla

  3. sicken tur, ja det var tur för tomson med, han är ju bara 14 och tänkte inte på det. han gillar ju musik så han ville att alla skulle lyssna på musik han tycker om, tur det slutade bra, synd att ljudet gått sönder. hoppas ni hittar felet. jag är dålig på data så jag har ingga förlag heller, kram biggan

    Gilla

  4. Jag får nog säga att jag är väldigt glad över att få så väldigt god kritik för min bok – den är faktiskt väldigt läsvärd och jag blir fortfarande lika glad varje gång någon köper den och läser.
    Är det någon som inte får tag på min bok av er som är intresserad så säg till… 😉

    Gilla

  5. En bok som jag gärna skulle läsa, ska höra mig för på bibblan. Undrar vad den handlar om??

    Jag har ofta funderat på vilken oerhörd självdisciplin som borde krävas för att tota ihop en hel bok…Duktigt.

    Ha en fin kväll.

    Kram:)

    Gilla

  6. Åh, just nu har det varit ett förbenat ryggskott men annars har jag fibromyaligi, men lider inte mycket av det om jag sköter min träning.
    Nu är det ju så att jag kom igång på allvar med skrivandet i höstas, augusti-september, men sen är det svårt att skriva med en tvååring i huset. Hon har precis börjat på dagis, och där fick hon börja hastigt och lustigt just därför, för att jag måste få skriva! Så det blir nog snart, men ändå, jag har enorm respekt för er som faktiskt gjort det för det är ett oerhört arbete.
    Tid är sånt där som man oftast inte ser förrän den passerat… det är så typiskt.
    Så, nu har jag svarat 😀
    Kram på dig

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.