Bittert med mångfald

Har till min förvåning insett att där finns män som känner sig förbisedda av att vi kvinnor är i minoritet vad gäller företagande. Varför förstår jag inte? Är de rädda för att kvinnorna ska ta över? Är det inte lite väl drastiskt?
Vi jobbar alla för att hålla styr på tillvaron, men att se det som negativt att kvinnor vill mer? Underligt… Jag drar inte alla över en kam, som vissa andra gör, för jag har arbetat med både kvinnliga och manliga chefer som inte ska vara chefer. Men att vara emot att vi kvinnor vill ha samma rättigheter, större möjligheter och respekt är för mig naturligt.

4 thoughts on “Bittert med mångfald

  1. Vilka är dessa männen då?
    Har du totalt misstolkat genusnytt bloggen?

    Det handlar om att staten bara ger bidrag till företagare av ett kön i det fallet endast kvinnor, bara för att de är kvinnor.

    Kan inte kvinnor gå på kurser som är könsneutrala?
    Eller tävla om ekonomiskt stöd på lika villkor?

    Tycker du inte detta beteende visar på åsikter om att kvinnor är mindre kompetenta och inte klarar av att tävla på samma villkor som män?

    Personligen anser jag män och kvinnor vara lika kompetenta och ska behandlas därefter.

  2. Jag anser inte att kvinnor är mindre kompetenta för att de just nu får något bättre förutsättningar. Klart vi kan gå på kurser som är könsneutrala. Men just nu i dagens samhälle känns det som att man för en gång skull kan slå sig fram på egna ben, utan att det krävs så mycket som det gjorde för 20 år sedan.
    Om jag misstolkat bloggen så kanske den är fel skriven? Då har ju ditt budskap inte gått in… Men jag tror inte jag misstolkat den. Jag tror att du och jag står ganska lika, samtidigt som det just nu gynnar kvinnor och det gillar jag ju, förstås. Men jag tycker inte som du i ett läge. Männen har haft många fördelar under många år och det ger jag mig inte på, men nu när det är vi kvinnor så blir ni åsidosatt? Vilket jag inte tycker stämmer…
    Det är ju precis det ni sagt till oss i alla år. Att vi inte alls är åsidosatta.
    Det du säger är ju det som vi kvinnor har sagt i många år. Att vi är alla lika kompetenta och ska behandlas därefter. Vi har ju inte behandlats lika. Varken nu eller då, eller? Men vi kan vara överrens om att något är ju fel eftersom det inte är lika för då hade vi aldrig haft denna diskussion.
    Jag kanske missuppfattat dig här också 🙂 vem vet?
    PS. Jag skulle aldrig våga säga att jag är lika stark som en man… Även om jag har muskler…

  3. Är inte min blogg. Det är Per Ströms.

    Kan inte se varför statligt sanktionerad diskriminering av män nu skulle vara acceptabelt för att det i vissa fall fanns diskriminering av kvinnor förr.
    Två fel gör inte ett rätt.

    Mycket bättre att arbeta för att kvinnor och män ska ha samma skyldigheter och rättigheter.

    1. Sorry, kan inte se att det nu helt plötsligt ska bli jämlikt på studs när det inte varit det. Även om jag velat att det blev det… När det nu faller åt andra hållet så är det ju bättre att det är jämlikt än att vi får för mycket – är det så du menar?

Kommentera

