Det är något skumt med Ica

När man handlar på Ica och jämför priser så finns det sällan kilopris på deras egna varor. Det är väldigt klurigt och känns fel. Det står kilopris och styckpris på konkurrenternas varor, men inte på Icas eller så är det tvärt om ibland – allt för att man inte ska kunna jämföra. Det är samma på allt från bajspåsar till toarullar. Alla tror att Icas egna varor är billigare än den bredvid på hyllan, men oftast när man lyckas jämföra eller i alla fall fundera på kostnaderna så är de inte alls det. Men så som de skriver så förvirrar de konsumenten som tror de är billigare. Jag har sagt till ett par gånger att man inte förstår märkningen, men än har de inte skärpt sig utan fortsätter att märka sina varor så man inte kan jämföra ordentligt. Så jag skiter i att handla Icas eget för det går inte att jämföra.

Och det där med att de har så måååååånga billiga varor nu och gör reklam för det… Det är ju bara mat man inte äter. Tårtor, burkmat, halvfabrikat etc… Vad är poängen? Jag är faktiskt smått irriterad på deras sätt att bette sig. De om någon skrattar hela vägen till banken – och jag känner mig som en dum konsument. Har faktiskt börjat köra runt i stan för att handla på andra ställen –  inte för att det med körning blir billigare, men jag är trött på deras sätt att luras.

Men personalen är väldigt trevliga… 🙂

3 thoughts on “Det är något skumt med Ica

  1. Ett vanligt tillvägagångssätt brukar vara att sänka priserna på ett stort antal varor. Vad man inte nämner är dock att ett antal andra varor höjs i stället. Det fenomenet har jag sett väldigt tydligt i en annan livsmedelskedja.

  2. Handlade precis hundben (Knuten i 4-pack) och för bara en månad sedan kostade den 24 SEK. Idag betalade jag 29 SEK och några ören som jag glömt… Men man blir väldigt förvirrad, men det är också upp till oss att reagera och inte bara betala. Jag sa till i morse om att hundbenen gått upp flera kronor på väldigt kort tid. Då står den stackars personalen och är tysta. ??? De har inte gått ”kursen”. Den som förklarar att kunden kan vara irriterad på prishöjningar och hur de ska tackla detta… Det är det säkraste kortet – att vara tyst… Men får det mig som kund att känna mig väl bemött?

  3. och jag är väldigt trött på deras reklam. Varje gång jag hör den på radion byter jag till CDn…

Kommentera

