Hundgöra

Tog en lång promenad med hund, man och barn igår. Skulle bland annat träna hunden i att spåra. För att göra processen lite kortare så blev kontentan att hunden stack efter ett riktigt råddjursspår. Han drog genom snåren, in i skogen över fälten och ylade som en stucken gris. Men han är ju också en jakthund som ska göra så när han får spår. Vi stod som tappade bakom en vagn och undrade vad som skulle hända. Denna tid han var borta hade man alla möjliga hemska tankar om vad som hänt honom. Hade han gått ner sig i en å med svag is på? Hade han blivit överkörd av en bil? Hade han blivit upphittad av någon som låst in honom? Etc… Sen började man svära tyst över den dumma hunden som man tyckte bara kunde ta och försvinna för gott som gjorde en så upprörd och orolig.

Efter två timmar kom en väldans glad hund upp bakom mig i skogen 2 kilometer från där han stuckit iväg. Då var han på väg tillbaka från där han hade fått upp spåret. Var man glad, arg, orolig, bannande och fyande? Man var överväldigande, skrattande GLAD!!! 🙂 Han fick all rostbiffen från mackan, han fick allt hundgodis vi hade i fickorna och sedan somnade han som en sten. Slutet gott på en förbannat lång promenad.

3 thoughts on “Hundgöra

  1. Men oj så många tankar man hinner med en sån gång. De få gånger jag tappat bort mina hundar, (har haft många) har jag alltid gått tillbaka där jag sist såg dem och där brukat hitta dem också. Det har dock inte varit några jakthundar, som gärna kan dra iväg långt, men hundar tenderar att hitta sina kära igen.

  2. Herr Hund har rymt en gång och han var inte borta alls länge men oj vad jag hann tänka mycket! Så skönt att det slutade lyckligt för er fyrbente vän! Rostbiff som belöning dessutom var ju inte illa 😉
    Kram!

  3. min hund är ingen jakthund, vilket märktes när vi skulle testa om hon kunde söka upp mig när jag gömde mig i skogen. Hon satt i bilen, jag sprang i skogen och sedan, när bildörren öppnades av läraren (brukshundsklubben) kom hon ut, satt sig ner, och tittade på läraren som om hon hade sagt ” och nu? vad gör vi?” nej, det blir ingen jakthund av min vovve…

Kommentera

