Trendbehov stressar

Är vi verkligen i behov av så mycket trender? Om man inte blivit utbränd innan så blir man det förmodligen snart. Läste i en veckotidning att man nu ska gå mot en ny trend som heter ”Slow-trenden”. Panikfyllt eller ångestladdat – vet inte vilket som är värst. Där står bland annat att man kan plöja upp bakgården till potatisåker och ha höns i garaget och att det är något av det hetaste en New York-bo kan göra just nu. Det i sig låter väldigt stressande för mig – inte bara att plöja, plocka potatis och mata höns, utan även att behöva leva efter trenderna så som det ska göras.

Sedan anses slow-trenden provocerande för arbetslösa, låginkomsttagare och fattigpensionärer – tror jag det. Det kan vara fruktansvärt stressande att inte ha pengar till hyran.  Samtidigt så tycker jag att det är underligt att vi måste skriva böcker i ämnet att tagga ner och gå in i ”slow-trenden”. Är inte det en självklarhet? Samtidigt så kan det vara en balansgång eftersom vi lever i ett samhälle där vi hela tiden överhopas med nya behov som skapas omkring oss. Vi vill alla ha mer utav samhällets goda, samtidigt som vi vill jobba mindre för att vara med våra nära och kära. Men är vi inte ganska medvetna om detta?

Bara av att svänga mellan dessa olika trender i stället för att använda sunt förnuft verkar både irriterande och stressande. Måste vi verkligen ha så mycket hjälp och så många trender att följa för att överleva i vårt egenskapade samhälle?

12 thoughts on “Trendbehov stressar

  1. Jag tror att med vanligt sunt förnuft så klarar vi oss väldigt bra utan trender! Bara tanken på att upplåta en del av förrådet till ett gäng hönor gör mig matt. Plöja upp gräsmattan är det inte heller tal om! Vårt trädgårdsland rök för några år sedan så nu är det lättskött och bra;-) Nej, någon ”trendnisse” är jag inte och kommer aldrig att bli!

  2. Jaha vilken tur att man litar mer på sitt sunda bondförnuft, låter lite stressigt att plöja i gräsmattan för att hysa höns + en tupp som gal i ottan är inte det mest avkopplande jag kan tänka mig 🙂

  3. Nej, någon trendsetter har jag aldrig varit.
    Visserligen kan man tro att min gräsmatta är nån slags odling (ogräsodling?), men sätta potatis och ha höns i garaget tänker jag inte.

    Jag är nog faktiskt helt otrendig. Och nöjd med det. Det är så bra att ha det som man har det. Förstår inte att så många måste sträva efter nåt annat hela tiden.

  4. Sunt bondförnuft är ungefär så nära jag komemr en bonde så det passar mig utmärkt.
    Denna strävan är helt enorm. Är alltid gräset grönare på andra sidan? Jag tror inte det…

  5. Jag TROR inte jag är en trendföljare. Men det är klart, höns har jag i gamla smedjan, dock inget potatisland. Jag gillar det som är trendigt just nu, hörde att ”hemlagad husmanskost” är jätteinne, tänkte anmäla mina erfarenheter till nån stjärnkrog och erbjuda mina dyra tjänster 😀
    Jag har utmanat dig! Kolla in på min blogg om du har lust och tid!

  6. ja…har tänkt skaffa vovve… men då vet jag attjag int ekan välja mina promenader…de måste till…flera ggr om dan…och just nu är jag nog inte i den formen psykiskt. Men kanske är läkande egentligen? *kraam* Min trend har alltid varit att gå rätt ut genom dörren och bara gå och gå ochgå…så blir jag lugn som en filbunke =)

  7. Asch dessa trendsättare..Vilka är dom egentligen? Har alltid undrat jag…?
    När det gäller kläder har jag insett att det bara är några smal-arslade ”pojkar” som sitter i Paris och ritar trender…utan att ens veta vad en vardagsmänniska kan tänkas bära…och enbart med tanke på vad som kan passa en androgyn kropp…
    Andra trender kommer till, tror jag när någon uttråkad person på någon tidning måste hitta på något…Allt för att få till en artikel…. 😉 😉 😉

Kommentera

