Leverpastej i lyxförpackning

Var och handlade i lördags och på listan över matvaror fanns leverpastej. Nu brukar jag gå till delikatessen och få en tjock skiva som de lägger i en genomskinlig plastask. Den är väldigt fiffig för då slipper man kladda med leverpastejen från papper till plastburk hemma. Nu hade jag inte tid att stå och vänta på min tur i delikatessdisken så jag gick bort till hyllan med färdigförpackningar. Jag stod där i säkert 15 minuter och letade och letade, men fann absolut ingen förpackning med lock. Alla leverpasteförpackningar är antingen i vaccumförpackning eller med icke förslutbart papplock. Hur har man kommit på dessa dåliga förpackningar? Varför kan man inte bara ha ett lock på en förpackning till leverpastejen? Och varför har man gjort just så med leverpastej som är så kladdigt? Är det vi svenskar som bara köper det för att vi inte bryr oss eller har vi bara accepterat att leverantörerna ska bestämma hur billiga och dumma förpackningarna ska vara? Jag blev i varje fall sur på dessa dumma förpackningar för jag vill ha ett lock så det fick bli Gøl som är importerad från Danmark.

PS. Är det många som tycker som jag så sänder jag detta inlägg vidare till leverantörer senare… Lite ”upp till kamp” får vi ju ha… även om det i det stora hela är ett i-landsproblem… 😉

6 thoughts on “Leverpastej i lyxförpackning

  1. Vi köper ofta leverpastej och resultatet är det samma! Asken har ett lock som fladdrar på trekvart och gör att pastejen smakar kylskåp eller torkar. Helst väljer jag från delikatessen när jag hinner. Mycket godare och mera praktiskt dessutom! i-landsproblem förvisso men…
    Kram!

  2. På vår I*A-butik säljer de leverpastej från delikatessen färdigskivad bland annat pålägg. Man slipper köa då 🙂
    Sen stoppar vi den själv i en lagom praktisk plastask…

  3. Japp, här köps det mkt leverpastej.Locken sitter inte tätt, speciellt inte när barnen har tagit av den.Leverpastejen blir torr och tråkig.

  4. Håller med – ilandsproblem eller inte…..men det känns inte bra att kasta mat som borde gå att äta bara för att den inte klarat förvaringen i kylskåpet!

  5. Håller med vad gäller leverpastejen, locket ramlar oftast av i kylen och så blir det torkad kant på pastejen!!!!
    Kramizzzz

  6. Håller med! Speciellt ogillar jag den vacumpackade, svårt att få bort omslaget. Det fastnar alltid pastej runt metallclipset.
    Och de med lock går inte att stänga.

    Hunden får alltid det sista i asken. Ingen annan vill ha.

Kommentera

