Tjejfight eller vän?

Vi var tre tjejer som träffades igår och snackade marknadsföring av bland annat min bok, men vi pratade även om de andras idéer och önskemål. De hade sjutusen idéer till mig och jag är glad om jag kommer igenom 20 stycken. Men till saken hör att vi tjejer är väldigt bra på att hjälpa varandra om vi bara vill och tar oss tid. Känner någon igen det? Girlpower… Det är inte alltid man kan hjälpa till, tror man och oftast är det underbart härligt när man kan hjälpa någon. Så fort någon har hjälpt en så vill man ge tillbaka. Om man inte kan göra precis det som de önskar, så kan man erbjuda sig att göra annat.

Det är så ofta man hör om att vi kvinnor är så elaka mot varandra – vilket jag inte håller med om. Visst vill jag mycket och kan ibland gapa stort för att få som jag vill, men inte på någon annans bekostnad… Känns det igen? Eller är det så att vi är illmariga, intrigfyllda små skator som bara väntar tills någon gått för att vi ska kunna prata skit om den som inte är där? Jag tror i alla fall att den stora mängden kvinnor vill hjälpa varandra…

11 thoughts on “Tjejfight eller vän?

  1. Jag tror och hoppas att det är så men visst tusan är det tyvärr en massa intrigmakande och skitsnack kvinnor emellan. Det märker man inte minst när man är på en kvinnodominerad arbetsplats…tyvärr! Kanske funkar det lika när det bara är karlar på ett ställe, vad vet jag.

  2. Jag tror det finns både och! På min arbetsplats är alla kvinnor väldigt hjälpsamma och vi stöttar verkligen varandra. Men jag har även stött på den andra sorten fast hittills har den tack och lov varit i minoritet!
    Ha en fin måndag!

  3. Jag gissar också på att det handlar om personlighet. Att man gillar en person hjälper ju till att inte skitsnacka så att säga… Nu kan man ju inte gilla alla, men för det så skulle man gärna vilja att kvinnor inte var intrigmakare alls, men det går väl inte…
    Vi är mycket kvinnor på min arbetsplats också och vi stöttar också varandra mycket.

  4. Det är min erfarenhet och förhoppning också MEN jag har även råkat ut för motsatsen. Väninnor som jag trodde var mina väninnor som svikit och förnedrat mig.
    Är sedan naiv och tro gott om alla så får man sina smällar.
    Grattis till en bra arbetsplats!
    Kram och stick dig inte på granpiggarna 🙂

  5. Tiderna förändras, tror faktiskt att det är vanligare idag att vi hjälper varandra och att det inte är lika vanligt med avundsjuka och taskigheter. Det har säkert att göra med att vi fått bättre självförtroende, lite till mans, och inte känner oss hotade av den som ”har det bättre” på nåt sätt, vi känner vår potential. Elakheter kvinnor emellan föds nog ur just det, att man inte gillar sig själv i grund och botten.

  6. Det var klokt sagt – just att elakheter födds ut osäkerheten på sig själv – Till exempel så är avundsjukan något man vill ha själv…
    Jag är också naiv och tur är det för annars hade man levt i en värld av misstänksamhet och påpassande. Det hade i alla fall inte jag orkat.

  7. Det finns kvinnor av alla de sorter precis som med män. Fast om män baktalar varandra har jag ingen aning om?
    Men det finns många som vad vi kallar på ren svenska är avundsjuka och inte kan unna undra något. Jag har jobbat på både mans- och kvinnodominerade arbetsplatser. På den ena arbetsplatsen pratades det bara om matrecept och stickning med mera, gissa om jag var intresserad av det. Nej, det var jag inte vilket gjorde att de inte ville att jag skulle jobba kvar. Tråkigt men sant. Jag slutade på egen vilka och började plugga på universitet istället.
    Du ska vara glad att du har positiva arbetskamrater!
    Ta hand om varandra och ni har nytta av det resten av livet.

  8. Jag tror som du och har också erfarenhet av det själv. Sen om du ger så får du så ofta tillbaka godhet. Det är fint tycker jag.

    Önskar dig en fin kväll:)

  9. De flesta kvinnor är stöttande och hjälpsamma. Sen finns det ju en och annan som är avundsjuk och sprider dynga omkring sig. Och de märks oftast mest, tyvärr.

    Kram

  10. Måste säga att jag har mest erfarenhet av att vi kvinnor är hjälpsamma mot varandra, visst har jag träffat på motsatsen, men de är lätträknade!!!
    Kramizzzz

  11. Ja, det är allt oftast det positiva slaget tycker jag nog. När det är gnäll och elakheter som pyr beror det oftast på dålig ledning och känsla av att inte vara uppskattad som sprider osämja.
    Va skoj att ha en sån grupp att hämta styrka ur. =) SUperhärligt! *kraam*

Kommentera

