Bortskämda unge

– Tomten ger mig inte vad jag vill ha!!! skriker min tös till mig och slänger sig snyftande i soffan bredvid mig.

– Vad menar du, säger jag och tänker att hon är då bara såååå bortskämd.

– Jag vill ju bara ha en nalle som man kan vända ut och in till en boll, tjuter hon och torkar tårarna.

– Ja, men är det inte snällt av tomten att över huvudtaget ge dig en liten present varje morgon fram till jul? undrar förstås jag och börjar ladda för att skälla på hennes oförskämda sätt att inte tycka om små klappar innan jul.

– Jo, men jag vill inte ha dem. Jag vill bara ha nallen man kan vända ut och in till en boll, säger hon igen.

– Om du inte vill ha små klappar ända fram till jul så kan vi ta bort kalendern så förstår tomten det, säger jag och förstår nu att jag matar min flicka med all sköns små presenter mot hennes vilja. Jag kan heller inte säga att hon är bortskämd för hon har ju aldrig blivit tillfrågad om hon vill ha en sådan kalender.

Vad har jag gjort, tänkte jag. Det är ju jag och ingen annan som håller på med det här med kalendern varje morgon. Det fick ju jag när jag var lite och det tycker väl alla ungar om? Att vakna på morgonen och springa ner för att se vad som hängde i kalenderna. Jag har missförstått en sak – min tös har aldrig bett om det och blir lika besviken varje morgon för tomten inte har lyssnat på henne. Hon vill ju bara ha en nallen som man kan vända till att bli en boll. Jag tar istället glädjen ifrån henne. Först tyckte jag att jag hade en väldigt bortskämd unge – för man ska ju vara tacksam. Men det har jag inte – för det är inte hennes påhitt – det är mitt eget.

Vi har nu bestämt att vi ska ta bort kalendern för hon vill inte ha den och så ska vi prata med jultomten i helgen så han inte missar nallen man kan vända ut och in på så det blir en boll.

Denna nalle hon vill ha får momor och morfar ge henne – hon kommer att bli gladare för nallen än det Play Station 2 som vi köpt till henne. För det har hon inte heller bett om.

Suck!!! Varför är man så dum?

11 thoughts on “Bortskämda unge

  1. Vilken intressant nalle…som man kan vända ut och in till en boll! En sån har jag aldrig sett!
    Yngste sonen har också en sådan där present kalender, jag har full sjå med att komma på små, små grejjer till den. Iveckorna blir det en liten chokladbit eller en guldpeng, till helgen blir det ett litet större paket. Också mitt påhitt, jag hade aldrig en sån som liten så jag tyckte absolut att sonen skulle ha en. Han tycker att det är rätt kul.
    Kram på dej!

  2. Vad roligt att han tycker det är kul. Det gör ju liksom inte min tös… Jag tror jag har ”overkilled it”. För stora paket och inte de där små med russin och chokladbitar. De hade nog varit bättre – men jag vill ju ge henne så mycket… Usch vad det kan bli fel…

  3. ja kära nån ..dessa jultider och småbarn..mina är stora killar nu över 20 år alla tre så de får fixa själva… men får allt rå om dom en stund på julafton =)
    det där med mörk choklad och nätter…*dreglar* det är ju fasligt gott och NYTTIGT! Visst???! *S* *kraam*

  4. Men du, det är tanken som räknas och dina ambitioner var synnerligen goda! Det som du mindes som en stor glädje ville du ge din dotter möjlighet att uppleva. Sedan håller jag inte med dig riktigt. Man behöver inte alltid ge barnen just det som de ber om. Som vuxen kan man ta ett initiativ som du gjorde i det här fallet. Det är inte alltid man har möjlighet att uppfylla barnens önskningar. Jag hade låtit kalendern vara kvar och förklarat att vissa klappar sparar tomten till julafton. Dum är du absolut inte!
    Kram!

  5. Ja det är inte lätt, du har varit så snäll och gjort en fin kalender till din dotter och så blir det så tokigt!!!!
    Visst försöker man köpa det som man vet att de önskar sig så mycket, (om det är rimligt), kommer ihåg förra julen när lilleman önskade sig en drake, han lämnade ett brev till tomten och draken var det enda han pratade om. Nu fick han sin drake och ett gäng andra julklappar, men hela julaftonen gick han omkring och tyckte att tomten var så snäll som hade kommit ihåg hans drake!!
    Och sen till sist……………du är inte dum, tvärtom, omtänksam och lyhörd, det är vad du är!!!!!!
    Kramizzzzz

  6. Ja du det är inte det lättaste att veta vilken klapp som är ”viktig”…våra hade också en kalender med små klappar att öppna var dag, och de tyckte nog om den…jag säger nog för det kan jag ju nu när jag läst ditt inlägg faktiskt inte riktigt veta 🙂

  7. Det är så underbart med barn 🙂 Den nallen verkar verkligen viktig för henne, och så mkt bättre än ett Playstation 2 också 😉
    *kram kram*

  8. Ibland är det nog vi vuxna som driver upp hysterin kring barn och jul.
    Barn har ju inte begrepp om vad saker kostar, för dem kan det billigaste vara det mest värdefulla och dyrbara.

    Kram

Kommentera

