Att bli recenserad

Det intressanta med recensioner är att man sitter som på nålar fram tills dess man får recensionen. Man är så ivrig att läsa vad de skriver och man tror och hoppas på det allra bästa. Intressant inställning för det kan lika bra bli ett slag i huvudet med en spikklubba. Vad man också gör är att ta den dåliga kritiken till sig och ingenting annat – det räcker att de skriver ett enda dåligt ord om ens verk så stirrar man sig blind på det – i alla fall en dag. Jag brukar glömma ganska fort för det är liksom inte lönt att låta det tynga en… Gjort är gjort, men man ska vara lite mindre ivrig att få recensioner för de kan slå hårt eller inte alls…

Recension

”Tiden är 1895 till 1927. Arvid, son i familjen, får dottern Aina som växer upp hos hans föräldrar. Hon blir aldrig accepterad av sin styvmor Signe, under bannor utnyttjas Aina till allt hushållsarbete iframsida.jpg torpet. När hennes faster emigrerar till Amerika bestämmer fadern att Aina ska följa med. Hon är elva år när hon reser och känner sig sviken, ensam och övergiven.”

”Romanen innehåller angelägen kritik av samhällets orättvisor; såsom kvinnors underlägsenhet, arbetarnas villkor och barnens situation.” BTJ/Häftepos  08102384/ Lektör: Elsbeth Hermansson

Detta är första gången jag blir recenserad av en riktig ”paragrafryttare” (ej illa menat – jag menar bara en som verkligen kan det är om innehåll, texter och böcker till yrket) Många som läst min bok tycker den är väldigt spännande och svår att lägga ifrån sig, men detta skrev Elsbeth Hermansson dock ingenting om. Jag tycker inte heller jag fattar om hon tyckte den var läsvärd eller inte, men så kan det gå när man står där ivrig som en unge och väntar på en slickepinne man aldrig får 😉

Då man enligt upphovsrättslagen inte får använda sig av hela recensionen och ej heller får ge en missvisande bild av recensionen har jag plockat några stycken som jag anser håller sig innanför denna lag.

15 thoughts on “Att bli recenserad

  1. ”Angelägen kritik” tycker jag är ett gott omdöme i en recension. Att läsarna har svårt att lägga boken från sig är väl ett gott betyg men du hade hellre velat få det från en ”förståsigpåare”. Har du skrivit fler böcker eller är fler på gång?

    Kram!

  2. Hej! Hur marknadsförs och säljs din bok? Via nåt rikstäckande förlag eller lokalt/regionalt? Annars är den här iden på året perfekt för boksläpp – något sent kanske – som kan bli julklapp.

  3. Vad nervös jag skulle vara, för dessa recensioner! Men ändå nödvändigt.
    De som läst boken här på bloggen verkar nöjda, och hur det än är så är ju läsaren den viktigaste recensenten.
    Jag blir inspirerad av dig. Min kvinna, levde på 700-talet, det är svårt, men också spännande att söka information om hur trakten häromkring tedde sig på den tiden.
    Kram på dig!

  4. Kan förstå dig, i att bara se ett enda ord även om alla de andra är så bra, så bra. Trots att jag aldrig varit med om att varken skriva en bok eller rescenseras sitter jag och nickar när jag läser.

    Ha det fint.

  5. Jag håller på med en uppföljare till Ingens Vila. Jag har också skrivit några andra skönlitterära manus och några som är för barn. Men Ingens Vila är min debutroman.
    Vad glad jag blir att höra att ni blir nyfikna och vill köpa den.

    Marknadsföring – kämpar jag med. Boken finns rikstäckande genom bokus.se och adlibris.se. Så vem som helst kan gå in och köpa den på nätet. Den går också att beställa i en bokhandeln…

    Glöm inte jämföra priser för de är vilt olika…

    ÅRETS JULKLAPP – gärna för mig. Låter utmärkt…

  6. Måste var hemskt nervös att vänta på experters tyckande. Fast man måste ju komma ihåg att smaken är olika, vad någon kan tycka är uselt, kan en annan tycka är genialiskt.

    Kram

  7. Den finns i min bokhandel! Jag stod och höll i den idag! ”Limhamns egen författare” eller något liknande stod det på en raklamskylt intill! Just då ringde telefonen och dottern skulle hämtas. Inte otänkbart att jag köper den i veckan. 198 kostade den där.
    Kram!

  8. Det måste vara världens kick att få en sådan recention. Men också hemskt nervigt om vad alla ska tycka om det man skrivit. Tror att jag ska ta och köpa din bok.
    Ha en fin lördag!

  9. Urk… vette tusan om jag skulle stå ut med kritik på det viset. Jobba som en galning med en text och få allt klart för att sen kanske få en klubba i skallen av en som kanske inte alls kan sin sak. Bara att tugga i sig… nej, fy så jobbigt.
    Jag kan nog förstå lite hur det känns för visst kan man läsa även kommentarer med en känslighet ibland?
    Önskar dig en fin tredje advent, kram får du här

  10. Jag tror jag ska låta detta inlägg ligga kvar först en liten stund till. Jag märker att jag behöver era helt fantastiska och underbara kommentarer i alla fall en dag till… Lördag kväll och min man korkade upp en flaska skumpa utan orsak… Nu ska jag njuta lite…
    Ha en mysig lördagkväll alla underbara bloggare…

    Kram

  11. Det där med kritik är svårt. Som Lejon har jag svårt att ta det, på något sätt. Även om förståndet accepterar det, så svider det samtidigt, på något sätt. Dessutom är det knepigt med skriven kritik. Precis som du själv sade, stirrar man sig blint på något ord eller uttryck, trots att det inte är säkert att kritikern tyckte att just det ordet var viktigt. Knepigt knepigt… det är en konst att ge konstruktiv kritik!

Kommentera

