Borta bra, men hemma bäst

Jag ska till Stockholm idag och vidare till Falun, vilket innefattar flyg och bil eftersom jag bor i Skåne. Att resa dit upp idag för att sedan ta in på hotell känns alltid lika trevligt, men man hinner oftast inte mer än in på rummet förrän man vill hem i soffan. Att sitta på ett hotellrum kan för många kännas lyxigt, men inte i jobbsammanhang. Inte ens frukosten är lockande, men man gör det ju. Det är inte mer med det – resa ska man för man måste jobba, men jag kommer ändå inte ifrån att det är bättre hemma… 😉

Har jag då blivit gammal, eller vad är det som gör att man känner så? När jag var yngre (20+ och uppåt) ville jag inget hellre än att jobba utomlands. Varför blir man mer och mer lik sin mamma då som alltid sagt; -Borta bra, men hemma bäst? Hhmmm… Det känns i alla fall som att man blir äldre och mer soffsittande – och älsakr det.

10 thoughts on “Borta bra, men hemma bäst

  1. Så sant borta bra men hemma bäst…vilket inte behöver betyda ”soffpotatis” 🙂 … ibland är det bra att bli påmind om vad som är viktigast (iaf för mig)..med små resor/utflyckter! Ha det!!

  2. Visst är det konstigt att man blir så där… själv reste jag ensam och älskade utlandet när jag var ung. Nu vill jag bara vara hemma, nu när jag verkligen har råd att resa och mysa. Men klart att min sjukdom begränsar mig väldigt mycket just nu, njursviktig är inget man får energi av, tvärtom. Men längtan att vara hemma fanns redan där före jag blev sjuk så visst förändras vi med åren.
    Kram och du tack för att du tog del av mig och min sjukdom…

  3. Instämmer med att borta bra men hemma bäst. Nu har jag den förmånen att ha två hemma. Ibland är det inte lätt men det är skönt att kunna vara både i storstan och i den skånska myllan. Jag är mest kreativ i mitt fotograferande i Skåne men det kan bero på bland annat att det är mer att ta på samt att vi inte har TV.
    Ha en skön dag!

  4. Jag reser väldigt gärna – men mycket hellre i sällskap med familjen än på tjänsteresa. EN kväll på hotell i eget sällskap är OK någon gång ibland – men blir det för ofta blir det bara trist.

  5. ha ha ha, vilken härlig känsla!jag älskar att vara hemma.Gillar att vara borta också,men jag älskar att fixa och dona hemma 🙂 jag hoppas att du får en riktigt trevlig resa.Frukostarna brukar vara underbara på hotell, njut nu…du kommer hem snart igen 😉
    *varm kram*

  6. Tack för dikten. Du har nog lite författartalanger. =)

    Att resa i jobbet verkar inte så kul. I och för sig händer det mig väldigt sällan. Och jag är nog hellre hemma.

    Kram

  7. Jag tror helt klart det har med åldern att göra! Dessutom är du mamma nu till en liten sexåring och då håller man sig hellre hemma! Hoppas resan blir bra i alla fall!
    Kram!

  8. Håller med Prudie. Jag reser ofta och har märkt att hotellet känns tomt när jag är ensam, även om det är ett fint hotell. Själva resan kan fortfarande vara intressant, även i tjänsten, men det är definitivt helt annat att resa med familjen. Men, efter resan känns det alltid lika härligt att komma hem igen.

Kommentera

