Moderna barn bloggar

skulle man kunna tro om man sett mig och min sexåring. Vi sitter bredvid varandra i soffan – hon har en bärbar dator i knäet och spelar spel på intenet och jag sitter med en annan bärbar och bloggar. Det är en väldigt underlig syn – i all fall för mig. Att vi kan sitta med var sin dator bredvid varandra och surfa, spela spel och ha det kul. Det känns lite som framtidens melodi. Att man är barn och vuxna som delar på ett gemensamt nöje på internet är ganska kul.

Än så länge känns det mer som att det är våra tonåringar och lite yngre som själva gör vad de vill på internet. Medan vi vuxna inte är inbjudna. Tanken slog mig att det i framtiden kanske blir att man kan sitta tillsammans för man har gemensamma intressen på nätet. Precis som man har gemensamma intressen både i musik, hobbies och träning idag. Den tanken är väl inte allt för avlägsen, tycker jag. Inte för att jag varken nu eller i framtiden vill blanda mig in i detalj om vad min tös gör, men att ha framtidens verktyg som gemensamma intressen minskar förhoppningvis inte mina chanser att ha en bra kommunikation med min tös när hon är i de ohyggeliga tonåren man hör så mycket om…

7 thoughts on “Moderna barn bloggar

  1. Vårt 14-åriga barnbarn bad för ganska länge sedan om min mailadress, hon är ju ofta ute och chattar med sina kompisar och rätt som det är så plippar det hos mig och så kommer det en liten kram den vägen, eller så är det något hon undrar över. Känner mig lite glad och stolt över att mormor får vara med på ett hörn.
    Kramizzzzz

  2. Det är aldrig fel att ha liknande intressen som barnen har! Om inte annat kan det vara bra att veta vad de håller på med på nätet. Gärna ligga steget före… Våra barn mailar från och till sin farmor så även en äldre generation kan hänga med!
    Kram!

  3. Här är vi redan i framtiden, jag bloggar, mina söner är med i liknande Communities och vi är alla på Facebook och skickar filmer och klipp till varandra på Msn… dataintresset har vi delat länge jag och sönerna. Jag är utbildad programmerare, andra sonen pluggar nu till det, men jag har lagt av sen några år tillbaka, men jag vet ju vad han pratar om även om jag släppt det så.
    Det är skönt att jag alltid haft datorvanan, jag har kunnat hjälpa dem med sökning av information och de har blivit vana att ”ta till datorn” när de behöver info från telefonkatalog till sjukvårdsupplysning. De behandlar mig som en like när det gäller datorn, det tror jag inte alla tonåringar idag gör eller kan.
    Däremot har jag haft koll på deras surfande när de var yngre, och det kommer jag ha ännu mera med min dotter. Jag har en väninna vars tioåriga dotter fick mycket otäcka kontakter i sin naivitet på nätets chatsidor för barn.
    Kram på dig!

  4. Ja, det är väl lite det man är rädd för. Att ens barn ska få kontakt med de mest underliga människor. Men än min sexåring inte där…Men det där med FaceBook förstår jag inte. Är nog för gammal, men jag lade av bara efter en månad. Jag fixade inte detta juxet med att hela tiden ”pocka” någon och att man var tvungen att ha så många vänner som möjligt. De är ju inte vänner… ??? eller är det framtidens sätt att ha vänner? Jag blev i alla fall stressad av att hålla på med det… men jag är kanske inte i behov av FaceBook heller? Saknar inte mina nyvunna vänner där inne som jag egentligen aldrig lärde känna.

  5. Det är bra att ha lite koll på vad glinen sysslar med….inte bara på nätet. Hos oss har tonårsperioden hittills flutit på väldigt bra – men visst, det finns mycket som kan vara farligt därute. Fast har man byggt upp en bra relation med kidsen innan de blir tonåringar så tror jag att det är större chans att det går bra. Och ibland kan jag bli lite less på att det bara skrivs om alla tonåringar som ballar ur i pressen – det finns ju en stor grupp som funkar alldeles väldigt bra, men de läser man aldrig om…

Kommentera

