Bloggare – ett utdöende släkte

Stack iväg på ett seminarie om framtidens kommunikation idag. Visst det låter som att jag alltid sitter på både det ena och andra och lyssnar, men så är det inte. Det bara råkade infalla ett par seminarier i följd just nu. Annars är det väldigt torrt på den fronten.

Men i alla fall så säger de där ”trendsetters” att bloggarna stagnerat och förmodligen på väg ner. Intressant faktum att bloggare börjat ge upp – förklaringen var att det inte var så många som läste dem. Uttrycksbehovet från konsumentens synvinkel började bli lagt på annat medium – förmodligen YouTube eller någon annan mer kompakt ”community” med e-post, facebook, nyheter, blogg, köp o sälj och lite annat smått och gott – allt i ett samlat.. Det är där alla ska finnas idag vad jag förstod på de gemensamma sidorna som har mer än ett media… Jag har väldigt svårt att tro att bloggarna är på väg ut – vilket trendanalytikerna heller inte riktigt menade – utan det skulle stagnera. Vilket de sett i sina statistikkurvor och som jag blir väldigt förvåand över för jag tycker det verkar som att miljoner människor bloggar.

YouTube ska vara ett bättre sätt idag att få ut ett budskap på, då det är ljud och bild vilket jag kan förstå, men ändå… Vad är felet med vår lilla hörna av nya, gamla och urgamla bloggare? 🙂

Vad de alla var överens om var att populära bloggar inte skulle försvinna… Vad tror ni?

8 thoughts on “Bloggare – ett utdöende släkte

  1. Njo, jag märker att många kändisar slutar blogga, men sen är det vi vanliga dödliga som också utgör en stor grupp. Många försvinner, men många utvecklar sitt bloggande och själv har jag inte några planer på att sluta, det passar mig, detta medium.
    Kram på dig!

  2. Jag måste säga att jag föredrar att blogga som jag gör, jag har aldrig lagt ut något på you tube och kommer nog aldrig att göra. Nej jag är nog en bloggare och kommer så att förbli!!!!!
    Det är ju ett väldigt smidigt sätt för många av oss att samtala på!!!!
    Kramizzzz

  3. utdöende, nä knappast. Jag bloggar som aldrig förr och det tänker jag inte sluta med. Vet du något om vad grunden till påståendet skulle komma ifrån? jag har inte sett något om det. Kunde ju vara intressant till min artikel. Maila gstedt@gmail.com om du vet mer.

  4. Jaså? Jag som tycker att det kommer nya bloggare varje dag. Tror inte det är på väg ut på ett bra tag iallafall, som någon sade så är ju inte YouTube jämförbart, man har ju inte riktigt samma typ av kommunikation där.

    Jag gillar iallafall att blogga och har hållit på några år, visserligen på ett par olika ställen, men jag har inga planer på att sluta.

    Tack för hållna tummar! 😀

  5. På Expressen märkte jag att många människor började blogga och gav upp efter 6-12 månader. I början var det kul med listor som gick fram och tillbaka, men spänningen av att kolla vem det är som läser och kommenterar ens blogg, osv. Jag tror att dessa människor hittar det de söker i Facebook och liknande. Sedan finns det vi som gillar att skriva och som fått bloggvänner på köpet. Vi som inte var ute efter kontakten men som skrev för att vi gillar att skriva. Dagboks människor. Vi har ju inte svårt att hitta vad vi ska skriva om, och vi har ett behov av att skriva. Så jag tror att bloggarna kommer inte att försvinna, men vi kommer att förändras något i vår karaktär.

  6. Jag tror nog att det där med att blogga går lite upp och ner beroende på vad som händer respektive person eller var de är någonstans i livet. Men också beroende på varför man bloggar. Bloggar man för att synas som många kändisar gjort eller är det för att som pantheraleo skriver för att vi gillar det och få bloggvänner på köpet.
    Bloggandet kommer inte att försvinna men jag tror att det kan ändra skepnad då och då.

  7. Jag tror att Facebook har norpat många bloggare för att det händer lite mer där. För min egen del passar vanlig blogg bra. Jag tror inte alls att de kommer att försvinna men att nya bloggare tillkommer och att gamla försvinner är nog bara att räkna med.
    Kram och ha en härlig fredag!

  8. Ja du.. vad säger en sådan som jag som alltid har haft det lite svårt att formulera mig i det skrivna ordet(aldrig skrivit dagbok ens)…kanske var det det jag utmanade för att se om någon överhuvudtaget läser det jag ”totar” ihop..att bloggen sedan förde med sig en massa annat som jag inte riktigt väntat mig har varit riktigt roligt… när jag väl är igång så är det svårt att få stopp på mig så det dröjer nog innan jag ger upp tror jag…visst har bloggen ändrat karaktär en del hos några av de vänner jag följt från min start!
    Ha det!!

Kommentera

