Jag, kvinna – växer på internet

Visste du att 85 % av Sveriges kvinnor använder internet någon gång? Visste du att 70 % av dem använder internet dagligen? Helt otroligt vilken växande grupp vi kvinnor är. Det som facsinerade mig mest var faktiskt att 60 % av användarna gjorde det från hemmet. De flesta med trådlöst internet för vi vill det ska fungera smidigt…

Enligt den Sifo undersökning jag hörde idag visar det sig att vi snart är ikapp männen. Internet är det mest använda mediet för oss kvinnor. Vi är nyttomänniskor, vilket vill säga att vi vill kunna göra praktiska saker såsom köper eller säljer något på nätet, samtidigt som vi exempelvis bloggar. Vilket vi gör, för oftast så får vi samtycke i en fråga vi ställt eller en hel diskussion i ämnet från omgivningen som vi ställer i en blogg. Vi är så himla finurliga och praktiska.

Vad de också påpekade var att det är först nu som kvinnorna är ikapp – men det innebär också att vi skippade introt. Det vill säga vi ville inte ha med datorer eller internet att göra, medan det var besvärliga modem som skulle kladda och uppkopplingar som inte fungerade. Vi är gruppen som väntar tills det är en racerbana – killarna däremot fick börja på grusvägen, men nu är grusvägen asfalterad och vi surfar fram som bara den… Heja kvinnan… vi är köpstarka, målmedvetna och vet vad vi vill enligt statistikerna.

Är det någon som känner igen sig?

14 thoughts on “Jag, kvinna – växer på internet

  1. Jag gjordes som männen, harvade på den tiden vägarna var knöliga och man fick programmera för att kunna göra det allra minsta på datorn. Jag är 43, men har faktiskt 30-årig datorvana! Rätt ovanligt, för att vara kvinna!
    När det gäller datoranvändandet, så ser det nog mera ut så som du beskriver.
    Jag läser aldrig en bruksanvisning, de är oftast krångligare än att ”pilla” sig till önskat resultat själv. Ser det nu på mobilkursen jag håller, att de blir också bara förvirrade av bruksanvisningarna. ”learning-by-doing” är en mycket bra princip.
    Kram på dig!

  2. Håller med du. Learning by doing – och jag har också hållt på lika länge, men blev ändå ingen datanörd. Hade inte tålamod – när jag fick hem min första e-mail adress och det var bara så omständigt att installera allt gav jag alltid upp – inget tålamod… Jag brukade lägga det åt sidan till det kom något offer såsom en pojkvän eller dylikt som fick fixa det… 🙂

  3. Heeej (:
    Dig har jag tänkt på ikväll. Såg att jag glömt å lägga in dig bland mina favoriter med. Din bok blir inget denna måanden.. fatti som kyrkråtta men hoppas på nästa månad för är så sugen på att läsa din bok.
    ja de är märkligt och de ger ju ingen några vettiga svar heller. de är synd att den sköts så illa för annars är den bra.
    hehe,, ja ska mamma ;D tar min medecin nu.. hostisen smakar bläää. men effektiv. nu ska ja faktiskt ta å lägga dig bland favvosar så jag hittar dig lättare när ja ffunderar över dig.. så nu har ja inte tid mned dig längre *s*

  4. Jag håller verkligen med, var själv motståndare både till mobil och dator, men använder nu mobilen dagligen och detsamma kan jag ju säga om datorn *skrattar*!!
    Kramizzzz

  5. Mmh..så sant! Visst är det ett härligt medium och ger såna möjligheter. Toppen att de fixade grundarbetet de där tvåbenta grovarbetarna..*S* Finliret kan vi ju ta =)
    Har en Nokia N95 som många killar sneglar avundsjukt på närjag tar upp..*fniss* och jag har då varit en motståndare förut till allt det här tekniska…men kommit på att varför inte utnyttja det i stället?? Önskar dig en fin dag *kraam*

  6. haha…lustiga ni är. Men så sant, i alla fall i mitt fall. Jag började med en Commodore 64 som jag skulle programmera till att räkna till 10. Upphetsande, eller hur.

  7. Det är ett bra tag som vi kvinnor varit överlägsna användare av Internet.
    Jag själv var med i begynnelse då Internet var i sin linda. Satt med ett knastrigt modem där det tog en halv evighet för att se en sidan. Gillar dagens hastighet nu händer det lite. Samtidigt har fler råd att äga en dator vilket också gjort att fler använder den och nätet. Min första dator kostade 17 tusen och kunde inte särskilt mycket, RAM-minnet var 16 MB vilket jag snabbt uppdaterade till det dubbla, jämför med dagens på 2 GB.

  8. Ha! Uj vad smarta vi är! 😀

    Fast jag internetade en del faktiskt även medan det fortfarande var modem men jisses vad segt det var på den tiden.

    Det var jätteskönt att ligga och läsa en stund.

    Dexter är en seriemördare som bara mördar sådana som ”förtjänar” det. Lite annorlunda vinkling på en kriminalserie 😀

  9. Snälla Haraldsdotter, skriv nåt på bloggen så vi vet att det inte är ditt hus som exploderat! Hörde att det hänt en fruktansvärd olycka i Limhamn och tänkte på dig!
    Kram M

  10. Förlåt, nu har jag läst om olyckan på Aftonbladet och det verkar ju ha gått bra för paret och kvinnan som bodde i huset. Usch, men hemskt är det, stackars människor vilken olycka.
    Kram på dig, igen!

Kommentera

