Samvetskvalens dag

Som om man inte har tillräckligt mycket att göra i vanliga fall så dimper det ner en och annan grej man glömt också. Fars dag – såklart. Min älskade pappa hade ju fars dag och jag hade inte en tanke på det igår. Ringde dem för att bara prata och då frågar min mamma om jag kommer hem i morgon på fars dagen;

-Eehhh! Javisst gör jag det, säger jag utan minsta eftertanke på vad jag lovat min tös. Snabbt förklarade jag när jag kom ihåg hälften – att vi skulle ju till IKEA och det kan man inte säga till en unge om man inte menar det. Efter IKEA kör vi hem till er lovade jag mamma igår.

Det slutade med att efter IKEA idag funderade jag på hur jag skulle kunna klona mig till två mammor – vilket inte gick så jag ringde mamma och sa att vi inte kom. Jag hinner helt enkelt inte med – ska storhandla, gå ut med hunden en stor runda eftersom han vänt upp och ned på allt i en bokhylla medan vi var på IKEA – rastlös som han var eftersom han bara fått ett varv runt kvarteret, vara med min tös eller få en av hennes kompisar över, laga middag och kanske också få lov att ”bara vara” en liten stund.

-Lilla vän, klart du ska stanna hemma. Pappa och jag tar en tur ut och äter något gott så gör du vad du ska, säger min lilla mamma och så slappnade jag av från samvetskvalen på att jag borde varit där, borde ha haft planerat in det, borde ha haft tänkt längre än näsan räcker för att planer in en helg. Efter att samvetskvalen lagt sig märkte jag att jag också slutade att snäsa till mina nära och köra – men först efter en stor promenad med hunden som ingav jättemycket frisk luft… 8)

(I vår familj har vi bestämt att inte fira fars och mors dag – denna handlarnas dag. De vill bara ha ens pengar – vill vi ge något eller träffa någon så gör vi det någon annan dag än denna. Vi anser inte att vår tös ska behöva bevisa med en slips eller morgontofflor att hon är glad för att ha oss.)

8 thoughts on “Samvetskvalens dag

  1. Håller med dig till 100%! Omatanke om sina nära och kära behöver man inte visa en viss dag. Men när barnen själv vill gratta pappa med liten present och baka något så får de gärna göra det.

    Mors dag har faktiskt en annan lång historia som inte affärsmännen ligger bakom! Spana in NE.Se!

    Kram och god natt!

  2. Vi firar inte heller så stort, förutom samvaro och god middag och det räcker ju långt!

    Skönt med kloka föräldrar som inte ger en dåligt samvete!

    Kram och god natt!

  3. Här sitter en till som håller med till 100%. Kärlek, omtanke och kanske en liten överraskning kan ske precis när som helst.
    Vi gör ingen stor affär av far/mors dag.
    Kramizzzz

  4. Uppvaktade pappa idag med en gammal telefon från Överskottsbolagets militära överskott. Gissa om han blev glad åt den?? Precis, överlycklig!
    Man behöver inte köpa en massa utan det är tanken som räknas.
    Ha det bra!

  5. ibland blir det svårt att få tiden att räcka. Gäler att kunna säga ifrån, jag tror de flesta förstår, om man är ärlig. Bättre att säga som det är än att hitta på någon lustig historia som alla vet inte stämmer.
    Förresten var jag ute och sökte din bok. Har inte lyckats, men nästan… jag hittade dig i alla fall! (i bokhandlarens dator)…snaran dras åt…

  6. Vi firar inte heller fars dag och mors dag. Men jag brukar försöka komma ihåg att höra av mig iaf på den dagen.
    Sedan hävdar jag bestämt att det är INTE min uppgift att se till att maken blir firad på Fars dag. Han är inte min pappa…..Vill kidsen göra något av det så är det upp till dem, men det är inget vi förväntar oss. 17 kramade om sin pappa ordentligt, utan att småslåss innan, i söndags och det tror jag vägde tungt för gossens pappa. De är inte så mycket kroppskontakt killarna emellan i familjen numera när 17 snart är 18…

  7. Vi brukar ha picnic, i vår familj, och till styvfar skickar jag ett roligt mail, och ett grattis. Handla saker behöver man verkligen inte, men man kan mysa lite extra, så där i familjens lugna vrå. I år blev det ingen picnic, men väl en mysig middag med många skratt. Jag älskar att ge bort presenter, och hittar dem ALDRIG till jul, födelsedagar, så därför firar jag lite nu och då, när rätt sak dyker upp.
    Kram på dig!

Kommentera

