Mitt vackra Limhamn

fiskehamnen.JPGEfter alla de kommentarer jag fick från inlägget om Stockholm blir jag tvungen att lägga in några bilder från där jag bor, på Limhamn. En vackert ställe som ligger vid havet i Malmö. Vi ser bron över till Danmark och till havet tar det fem minuter att cykla. Bor man här heter det att man bor på Limhamn (inte i Limhamn) eftersom det är ett gammalt fiskeläger. Vi har allt från banker, posten och bagare till snabbköp och pizzabarer. Ett Lindex öppnade för en månad sedan så vi växer så det knackar.

Limhamn har 35 000 invånare och väldigt mycket barnfamiljer. Det flyttar hit mycket danskar och det är lite roligt att man nu för tiden alltid stöter på en dansk nästan överallt. Det är en idyllisk liten stad med en massa gamla hus, speciellt i en del av Limhamn som heter just Gamla Limhamn. Där bor jag och min familj i ett gulrappat litet hus med trädgård och det hela. Trevliga grannar och folk som bryr sig, men jag önskar att gatorna var mer fyllda av lekande barn än vad de är. Det märks ändå att man bor i utkanten av en större stad. Man släpper bara inte ut barnen hur som helst. Så som man själv är uppväxt… Men så är väl tiderna nu…

fiskehamnenhoddorliten.JPG

8 thoughts on “Mitt vackra Limhamn

  1. Vilka vackra bilder!!!!
    Jag upplever nog att där vi bor nu så har man mer tid för varandra och då menar jag med att heja på varandra kanske säga några ord.
    Kramizzzzz

  2. Usch, vad vackert du bor! Aldrig varit i, f’låt, på Limhamn men det får bli i, f’låt, på nästa golfresa till Skåne! 🙂

  3. Låter väldigt mysigt, ditt Limhamn. Har aldrig varit där, kanske det bör läggas i ”att-besöka” listan…

  4. Jag har i många år önskat resa till Skåne, som jag tror är vackert. En gång i begynnelsen var vi på väg att flytta från Jämtland och ner till Skånes landsbygd, då min far fick för sig att han skulle köpa en skånelänga, men han fick för sig mycket han, och inget blev någonsin av.
    Limhamn får ju definitivt bli ett av resmålen när vi någongång kommer iväg. Guben har stor släkt i Skåne, men det är som det är när man är bönder, man kommer sällan iväg, och när vi gör det, blir det ”hem” till Jämtland.

Kommentera

