Kvävs författarskap med slopat stöd

Det var ett väldig uthäng av författare som Punkt.SE skrev om och som SvD kommenterade i söndagens SvD. Antingen är man för kultur eller inte verkar det som, men att leva på statens pengar för att få vara kulturell kan diskuteras – både av tidningar och gemene man. SvD lägger tyngdpunkten på att Punkt.SE utelämnat orsaker om varför dessa författare går på statliga stöd såsom att de har en bostad som är av värde, men själv är de fattiga och att vissa är eller har varit sjuka och att detta inte nämns i Punkt.SE.

Själv är jag uppväxt med att man lever efter vad man har råd med – har man råd att bo dyrt och betala sina räkningar – gör då så. En typisk rättskaffens svenska. Mina läsare vill att jag ska skriva fortsättningen på min bok ”Ingens Vila”framsida.jpg, men det kommer att ta tid då jag jobbar också. Jag har valt att betala mina egna räkningar och inte få dem via staten, det går förstås ut över dem som läser mina böcker.

Att andra författare väljer att leva på staliga stöd är faktiskt upp till dem, men vad är rätt?

Hade vi blivit utan en större mängd författare om vi slopat statliga stöd? Hade vi varit beredda på att författare inte hinner skriva om de ska jobba med annat också? Hur länge ska en författare få skriva böcker och leva på staliga stöd när deras böcker inte säljer?

Själv tror jag att jag hade saknat det stora urval av böcker vi har idag – bokmal som jag är…

10 thoughts on “Kvävs författarskap med slopat stöd

  1. Det kan aldrig finnas för många böcker var min första tanke! Fast i bland undrar jag över hur vissa har hittat en utgivare… Nåja, smaken är som baken delad och som bokälskare så är de en viktig del av mitt liv!

  2. Jag vill först tacka för den vackra dikten som du skrev i min blogg.Den var verkligen vacker, och jag blev mkt rörd, tack 🙂

    Har aldrig tänkt på att författare kanske inte alltid har det så gott ställt.Tyvärr tänker man ju på författare som har storsäljare på storsäljare.Det är intressant att läsa hur det ser ut i en författare vardag.

    *kram till dig*

  3. Svårt det där. Är ju förstås inte helt lätt att bara leva på inkomsterna från författarskapet och att jobba med annat och samtidigt hinna/orka skriva måste vara tufft.

    Ja visst är det mycket strul med datorer men vi ger aldrig upp! ;-D Det skulle bli så bra med datorer, vi skulle spara på våra skogar men aldrig har det väl funnits så mycket papper som nu…

  4. Debatten har ju hållit på ett tag, om huruvida konstnärer, författare ska ha statliga bidrag.
    Önskar så att jag, som inte är publicerad, kunde få ekonomiskt stöd så att skrivandet kunde få komma i fokus, men samtidigt så förstår jag att så ”kan man ju inte göra”.
    Det är ingen lätt fråga, eller hur?

  5. Nää.. hon mår nog inte bra.. så jobbigt att umgås med henne just för att hon bara babblar på om sitt och de är ofta av problematiska mått så man fixar inte att smälta allt och alla. Automatiskt slår man dövörat till men hon märker inte att man inte lyssnar heller. Hehe,, svårt å beskriva kanske men är som en kulspruta med en massa ord utan at tknappt andas imellan.

    Hur många böcker har du skrivit? Kan tänka mig att d eär svårt att leva på att skriva böcker i Sverige såvida man inte är kändis som han Jan Guillue eller hur de stavas (;

  6. Författare ska vara fattiga och leva i armod tills genombrottet kommer. Då är det helt ok att bli rik som ett troll 😉

  7. Kommer idèer med tillgång på pengar, föds inspiration av ledig tid? Inget av det hänger nog ihop, om jag skall uttryck mig generellt. Idèer kommer nog ur olika saker för olika människor.
    Däremot för att kunna slutföra ett skrivprojekt krävs naturligtvis tid och pengar så att vi läshungriga kan få något att sätta ögonen i.

    Jag är bara en bloggförfattare… men för mig fungerar det som så att tankar bubblar fram på de mest skiftande tider och platser. Men därefter behövs det tid att tänka klart och redigera i tankarna.

    Jag önskar att alla författare till större projekt kunde få hjälp med den tiden.

  8. Ni är för härliga… I love it!!!!!!!!
    Här åker jag till Stockholm (utan dator) i två dagar och ni sitter här och bloggar så det ryker om det. Tack för alla underbara kommentarer. Eftersom jag är överhopad med jobb nu när jag varit borta, så får bloggen vänta tills ikväll. Vi ses…

Kommentera

