En falsk blondins era är slut

tvattbjorn.jpg

I hela mitt liv har jag varit blond – trodde jag – egentligen finns det ju inte så många äkta blondiner. Jag är i alla fall inte en av dem. I flertalet år har jag nu slingat håret för att få (vad jag trott) ett bättre yttre. För ett år sedan sa min dåvarande frisör; -Färga det brunt för det passar dina färger i huden och ögonen. Så det blev brunt och jag skrek; -Ta bort det!!! Detta är inte jag, kver jag… -Men du ville ju, säger min stackars frisör som bokade in mig för att slinga håret ljusare tre dagara senare. Det blev en väldigt dyr affär både för börsen och håret.

I’m back – nu provade jag igen. Idag fick jag ett ryck och ringde en frisör runt hörnet jag aldrig provat – tänkte sämre än sist kan det inte bli. Och lät henne bestämma – nu är jag mörk igen… Så som jag egentligen ska vara. Denna gången var jag förberedd och då blev det faktisk snyggt…

Så en era är slut – min blonda era – nu är jag vuxen (i alla fall tills våren kommer)

14 thoughts on “En falsk blondins era är slut

  1. Åh, dessa hårfärger, hur många har man inte haft genom åren *skrattar*!!!! Jag hamnade själv i den situationen att jag till slut inte kom ihåg vad jag hade för egen hårfärg. Den dagen kom även för mig när min frissa förklarade för mig att jag säkert skulle passa bättre i mörkt hår!!!!! Kan bara säga att jag trivs riktigt bra i mitt mörka hår!!!!
    Kramizzzz

  2. Jag går i valet och kvalet, är ”råttblond” i naturligt tillstånd, eller med inslag av rött. Har blonderat mig i många år, för att få lyster och liv. Nu är det dags att ta hand om utväxter och jag ser på min dotters huvud, hon är guldblond, och det har hon efter mig, pappa är väldigt mörk. (Eller gråsprängd om man ska vara petig 😉 ) Vi får se om jag är lika modig som du är.
    Till frissan går jag dock inte, kanske vartannat år, jag har nämligen ”frissafobi”, och klipper mig själv nästan alltid. De gör aldrig som man vill, (tycker jag då) och när jag var 13 år fick jag cortison mot min allergi, vilket resulterade i rejält håravfall, (du kan tänka dig att vara 13 år och tjej) och min frissa GRÄT! Hon älskade mitt hår och när hon stod där och lyfte tofsar från mitt huvud rann tårarna. Sen dess har jag väldigt svårt för att hitta en frissa jag vågar släppa i håret.
    Igår var jag in på en hälsokostaffär och en av expediterna är en gammal kund, ”oj vad snygg du är i håret” sa hon. Så jag tackade och berättade om min minst sagt udda fobi.
    Men som sagt, jag funderar skarpt på att se vad som verkligen döljer sig där under. Men jag vågar nog inte… bli vuxen 😀

  3. ja det var längesedan jag färgade håret, fick rena chocken som du en gång. glömmer det aldrig, men ser det som humor idag, men inte då. kram biggan

  4. Så fint det måste blivit då! Har själv lite tråkigt eftersom jag har svart hår och så himla mycket skoj går det inte att göra med det…

    Ha en bra dag!

  5. För många år sedan drabbades jag av oförklarligt håravfall och då fick jag rådet att inte färga håret. Så det blir allt att stå ut med mitt bruna raka hår! Än så länge är där inga gråa strån men den dagen som de kommer får jag alltså leva med dem…
    Ha en fin lördag!

  6. Tack för att ni delar med er… Jag har också varit där – tappat hår pga mediciner. Inget kul alls. Jag gick till en frisör som kunde göra hårförlängningar och ville ha hjälp. Men det kunde de inte för håret var för sprött och tunt… Många år sedan – men vem säger att man glömmer för det?
    Ha de gott denna lördag kväll. Nu ska jag läsa lite bloggar och sen slänga guldklimpen (tösen) i säng…
    PS. Göran – roligt har man jämt – upp till en själv ju…

  7. Hej (:
    Jag är narutlig blond.. har prövat alla olika färger på håret emn alltid gått tillbaka till mitt ljusa.. ja passar bäst i de. Frisörer ser ju sånt så de är nog bra å lyssna på de såvida de inte säger at tman passar i rakat hehe.. där går gränsen.. eller dreadlocks (;

    Ja de är bra med djur att de inte har några synpunkter på vad man tittar på för kanal. ha de skönt.. kramen

  8. Hår är det som sitter på huvudet och bara växer och växer. Jag tycker att det är bara några veckor sedan jag var och klippte mig sist. Men efter en liten check men kalendern så upptäckte jag att det var merän åtta veckor sedan och kunde konstatera att det kanske inte var så konstigt att jag snart har håret i ögonen igen. Hår ska normalt växa en centimeter i månaden men mitt växer hår växer dubbelt så fort minst.

    Eftersom mitt hår är kraftigt och tål en hel del var det en frissör för många år sedan som lånade mitt hår och färgade och testade lite olika saker. Detta resulterade i att jag har haft blått hår, grönt hår och knallrött hår samt några fler varianter som inte är normal hårfärg. Min normala hårfärg är råttfärgat med brons och guld inslaget, samt ett eller annat vitt hårstrå.
    Upps det blev mycket om hår!
    Ha en skön söndag!

  9. Det var väl det sista jag ville höra – kraftigt hår, växer fort – för fort…. Uuggh! En kvinnas önskedröm. Snabbväxande tjockt hår… Lovely och du bara klagar, aj aj…

  10. Jag var guldblond ända tills jag fick barn. Då blev det en nyans mörkare av sig själv. Nu är det på väg att bli ljust igen. Ja, inte guldblont, utan mer åt det silvriga hållet. =(

    Ha en bra eftermiddag och kväll!

  11. Nope, jag klagar inte!
    Jag blir lika förvånad varje gång håret är långt och att det gått så lång tid sedan sist.
    Har försökt övertala sambon att klippa mig. Så småning om blir det nog av bara vi hittar en frisörs-sax.
    Ha en fortsatt skön söndag!

Kommentera

