Om jag bara hade…

Om jag bara hade börjat tidigare, om jag bara hittat dit – om jag bara hade – är världens bästa ursäkt.

Men jag nöjer mig med vad jag fick…

Jag lyfte upp dig i min famn. Ditt huvud låg vid min axel och jag bar upp dig till din säng. Du sov precis så tryggt och djupt som den sexåring du är ska göra… Inga orosmoln i den lilla släta pannan och de tättslutande mandelformade ögonen hade ro. Jag tittade länge på dig, lade dig i sängen och backade ett par steg. Stod och bara tittade på den flicka som alltid kommer att vara min bebis. Hon har växt och är så stor och och klok och jag tänker att det var ju bara en stund sedan hon blev född, mitt älskade lilla gryn. Av alla platser jag sett i världen- av allt jag utforskat runt om på jorklotets alla bredgrader- av allt jag upplevt på så många spännande platser – av allt jag gjort – så är du det bästa som någonsin hänt mig. Du är så fantastiskt perfekt för mig och hade jag vetat att du skulle skänka mig så mycket glädje hade jag fött dig för mycket länge sedan. Men vad vet man om hur det är att få barn när man är yngre. Vad hade jag för insikt i det – ingen. Jag blev en globetrotter – alltid på resande fot och jag förverkligade mycket – men än en gång så är det inget som går upp emot att ha fått dig. Min alldeles egen lilla tös…

11 thoughts on “Om jag bara hade…

  1. Vad vackert skrivet (: Sånt där ska du spara till henne när hon blir stor.
    Menar du Ankungen eller Askungen? Finns en Askunge på Metro 😀 Blir jag glad över att du tycker (: Har fastnat för din.. du skriver bra. Samma här.. tv:en är på men sneglar bara (;

  2. ja det är roligt för honom, och visst är det skönt att ta helgen lite som det kommer med. att inte ha fullt hela tiden. denna helg har vi inget inplanerat. det är skönt. vi kan ta dagarna som dem kommer. det var länge sen vi gjorde det. ha en jätte bra fredag. lycka till med bullbaket. kram biggan

  3. Vad skönt.. är viktigt med den där stunden för sig på morgonen. Ett sånt jobb vill ja med ha.. förhoppningsvist så utökas mitt hemsidebygge åt företag å privatpersoner.
    Ha en skön dag.. ja kikar säkert in senare ;D

  4. Men nu finns hon hos dig så passa på och njut! Tiden går så otroligt fort. Plötsligt upptäckte jag att yngsta lilla fröken som alltid varit så liten fyllde 16 år! Vart tog tiden och åren vägen…
    Ha en fin fredag!

  5. Det var jättefint skrivet! Hitta hem är ett program på kanal 4 klockan halv 8 måndag – torsdag. Det handlar om hemlösa hundar och katter. Det är rätt sorgligt att titta på det men det är glädjande när en del får nya hem. ah, bowling är kul! ha en fin dag!

  6. Vad fint du skriver.
    Visst är det en speciell känsla, att ha fått möjligheten att ta hand om ett barn. Men tiden går så fort. Rätt vad det är, är barnet en lång och buttrig tonåring.
    Jag ångrar också att jag inte började tidigare, då hade jag nog haft fler barn, än mina två.

    Ha en fin kväll nu, med nypoppade popcorn!

  7. Tack för att ni tycker om mina texter, då speciellt denna märker jag. Och visst ska man passa på medan de är små znogge. Jag fasar för tonåren… inte mina då alltså…;-)

  8. Jag var mellan 20-23 när jag fick mina tre söner, och jag älskade, och älskar dem, innerligt. Vid 41 fick jag sen min lilla ”prick över i:et”, Tittilila, kallar jag henne i bloggen. Vad är skillnaden? Jag NJUTER så av det stora i att få barn, jag ser världen med nya ögon, jag ser livet genom denna lilla varelse på ett sätt som jag inte visste var möjligt.
    Det finns alltid en mening, du reste och väntade, men se så underbart det var att vänta, allt var det värt, allt har en mening. Nu finns hon hos dig, och du, hos henne. Det är lycka!
    För övrigt är tonåringar underbara människor, du skapar det nu, genom din relation till din dotter idag. Du kommer få en lika fin tonårsdotter som du nu har en liten sexårsdotter, tro mig.

  9. Kan bara hålla med Märtagreta, din älskade 6-åring, en gåva till dig, hon kommer att fortsätta vara samma fina lilla tjej fast åren går. Jag kan bara referera till mig själv, våra barn är 36 och 34 och vi har en underbar relation och har alltid haft. Det som gör mig så lycklig är att jag ser att vår dotter och svärson har samma fina relation till sina barn.
    Så njut av varenda sekund av din lilla flicka som har en sån tur att hon har fått dig som sin älskade mamma!!!!
    Kramizzzz

Kommentera

