Vågar vi ta emot ros och vara stolta över det?

framsida.jpgJag skrev klart en bok för ett tag sedan och fick ut den för några veckor sedan. Det är en arbete jag hållit på med länge så det kändes underbart att bli klar, men sedan kom kritiken – vilken jag inte förväntat mig skulle bli som den blev. Eller rättare sagt att jag skulle reagera som jag gjorde. När en av mina grannar stormade in och överöste mig med beröm över en spännande och välgjord roman (och hon som trodde hon var för gammal för att läsa, sa hon) blev jag väldigt överaskad. Hon gav det bästa av betyg kan jag lova, men till saken hör. Hur reagerar man i en sådan situation? Jo, man tänker, -Äsch, så säger hon bara för att vi är grannar. Sedan slog jag mig i huvudet med en tanke och fick bort den, lapade åt mig berömmet och gick in till mig.

Några dagar senare kommer grannen från andra sidan och säger; -Ingela, vilken bra bok. Jag är egentligen inte så förtjust i den typen av släkthistorier som börjar långt bakåt i tiden, men den här kommer jag verkligen att kunna rekommendera. Jag ler, tackar och bugar, men tänker, -Äsch det säger hon bara för att hon varken visste eller trodde att jag kunde skriva.

Då hör till frågan- varför gör man så mot sig själv?

PS. Nu får jag snart börja tro på att den är bra för mer än mig, för även folk jag inte känner bloggar och e-mailar att den är bra… men ändå – varför föds vi med en stor skopa självförtroende och med åren slits eller dras den ifrån oss. Varför?

2 thoughts on “Vågar vi ta emot ros och vara stolta över det?

  1. Ja är likadan.. slår bort komplimanger och beröm fast man igentligen ska suga sig i dem. Typiskt svenskt tror jag. Att ”du-ska-inte-tro-du-är-nått” -mentalitet och de smittar av sig at tman ha rsvårt att ta åt sig av beröm. speciellt vi tjejer.
    Jag ska faktiskt ta å beställa den där boken i månadskiftet. Kan jag skryta sen att jag har en kändis på min blogg.. hehe (: Ha de så gott ida (:

  2. Tack för kommentaren hos mig!

    Visst är det för jäkligt att vi inte ska kunna ta beröm. Jag är likadan. Tror alltid att folk bara säger så för att vara vänliga och egentligen inte menar något med det.

    Jag gillar din blogg, har läst igenom dina inlägg.
    Blir nyfiken på boken.

    Kram

Kommentera

