Säg TACK i dagens samhälle

hostlov.JPGKom att tänka på en händelse förra julen när jag läste Berndts inlägg om ”Ni”-ande.

Hamnade hos fabror jultomten med min dotter (för snart ett år sedan, phuu vad tiden springer iväg) och hon önskade sig lyckligtvis den rosa cyklen som redan stod gömd i garaget, men till saken var den att när hon önskat klart, fick hon en pepparkaka och sade ”Tack!” Jultomten höll på att ramla av sin tron och spärrade upp ögonen.

– Vad är det, undrade jag och tänkte på en hjärtattack…

-Det är första gången i år någon säger tack, sa han och gav henne en pepparkaka till.

Vi pratade lite till och han berättade hur besviken han var på föräldrar som inte lärde sina barn att säga tack. De bara tog för givet och brydde sig inte. Han undrade om det var julstressen som gjorde det eller om det bara var så idag. Att man inte behövde säga tack. Hur svårt kan det vara tänkte jag och tackade för pratstunden. Vad tycker du? Visst ska man säga tack och det ska startas i tid med de små…?

4 thoughts on “Säg TACK i dagens samhälle

  1. Det borde finnas fler väluppfostrade människor överhuvudtaget, små och stora. Jag kan bli galen om jag tex hör på tävlingsprogram där folk vunnit något och inte kan säga tack. Tack för ordet…

  2. Det hör till den vanliga hederliga uppfostran att kunna säga hej, hej då och tack!!!! Ska det vara så svårt??? Detta lär man ju sina barn från det att de börjar kunna prata och förstå vad det handlar om.
    Jag blir fruktansvärt irriterad när jag är med om att barn bara ”tar saker ur min hand” utan att säga tack, oftast kan jag inte hålla tyst utan jag brukar fråga om de inte har glömt att säga något!!!!! Dessvärre så finns det även vuxna människor som har brist på detta ordet ”tack!!!!
    Kramizzzz

  3. Tack är ju så enkelt att säga, och ett enkelt sätt att visa uppskattning. Att inte säga det, är ju närmast oförskämt. Men det kanske man inte kan beskylla barn för – det är snarast deras föräldrar som ska ha skulden för ”otacksamheten”.

  4. Helt rätt – det är inte barnen – det är de vuxna som ska lära sina barn att säga tack… Kanske tycker vissa att man lägger för mycket tyngd i att man ska kunna säga tack, men min filosofi är att om man säger något en (1) gång om dagen i 30 dagar blir det en vana och det kan väl inte vara fel att ha en sådan vana?

Kommentera

